" I am a Straight A+ Hunter "

HomeAboutlinkiesStuffNetwork















Perhatian , saya jarang/tak akan online. Sebab saya damn busy. Saya harap awak jangan minta follow/follow saya/minta exchange link waktu sekarang ni. Saya rasa bersalah.. tak dapat penuhi permintaan awak tu..

owner

Let's exchange banner :)

{16} I am empty. I just dare to dream big. I want to make my parents proud. I want to make my nation proud. Efficacious Pride!

CBOX


Please leave your footsteps
No email address
Mesej anda adalah private. :)
Followback request is allowed :)

ARCHIVE



CREDIT

© 2013 - Skins by X. thanks to 1, 2, 3 & 4 for the other codes and stuff. do tell me if im not credit yours. *peace*
All the gifs are made by DEEIAN !
Salam Maal Hijrah
written by DEEIAN at Khamis, 15 November 2012 & got 0 Comments

Assalammualaikum ,

Deera ingin mengucapkan salam Maal Hijrah kepada semua umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia .
Di sini Deera ada info sikit pasal Awal Muharram atau Maal Hijrah . *keep reading :*

Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 muharram tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.
Di Malaysia hari tersebut merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.


Perjuangan melawan kemungkaran adalah menjadi dasar utama para nabi dan orang-orang yang beriman. Nabi Muhammad saw, seperti halnya nabi-nabi sebelumnya, menghadapi berbagai kesukaran sepanjang hidup baginda. Baginda berkorban meninggalkan harta dan berhijrah ke Madinah demi kelangsungan dakwah Islam.

Ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud :"Sesungguhnya, orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (al-Baqarah: 218)


Salam Maal Hijrah semua :)
Kita buka buku baru ya !


Label: ,